2013 zal een jaar zijn dat niet licht zal vergeten worden in de geschiedenis van RDK Gravelo…  Een heel jaar lang is er op sportief niveau, verdere uitbouw van de club en vooral op vlak van ‘community’ enorme vooruitgang geboekt, waardoor we waarschijnlijk kunnen spreken over een scharnierjaar waarbij de toekomst voorop staat en een sfeer ontstaan is van ‘alles is mogelijk’ als we maar met vereende krachten als drijfveer achter de club staan.

Vooreerst is er de jeugd, de bouwstenen van onze club, die in een sfeer van samenhorigheid, spelvreugde en kwalitatieve begeleiding krijgen waarin ze ongedwongen hun lievelingssport kunnen beoefenen.  Dat dit aanstekelijk werkt is duidelijk: vanuit enkele moeders is het idee ontstaan om een damesploeg op te richten.  Na de overdonderende begin-publiciteit is de damesploeg volwassen geworden en langzaam ontstaat een mooie structuur met enkele matchen als gevolg.  De veteranen zijn reeds langer een vast deel bij de club, maar ook zij hebben zich dit jaar aangesloten als volwaardig lid waardoor de traditionele gedachtegang van het spelen voor een club veranderde naar het spelen binnen een club.

Ook bij de senioren is dit doorgetrokken, met meer aandacht voor een kwalitatieve omkadering die de droom van elke voetballer moet kunnen waarmaken, m.n. het spelen om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen i.p.v. een louter financiële draagkracht.  Hiervoor moet gezocht worden naar een gezonde combinatie van generaties, maar met een hoofdaccent bij jongeren.  Wouter en Gert vonden in onze club hun weg om dit uit te werken als een mogelijkheid, daar waar dit bij andere clubs eerder als een noodzaak of moeilijk te realiseren doel blijkt te zijn…

Het is dan ook gemakkelijker om vrijwilligers met plezier hun werk te zien voltooien, waarbij de kantines als spreekbuis worden gebruikt om na te genieten met wat nabesprekingen achter pot en pint…  Iedereen vult zijn plaats gepast in zodat het radarwerk gesmeerd loopt en bij problemen gooien we gewoon wat olie bij op het vuur 😉

De supporters, tja dat is ook iets speciaal geworden.  Ze gaan er prat op om in grote getale naar uit -en thuiswedstrijden te gaan, waarbij de stadions mooi groen-wit kleuren door de sjaals die dit jaar werden ingevoerd.  We spreken hier over alle supporters, ook de ouders en familieleden bij de jeugdwedstrijden!

gravelo sjaal

In januari 2013 speelde Gravelo stond Gravelo reeds mooi bovenaan in de rangschikking van vierde provinciale C, na een prachtig parcours in de laatste matchen van het jaareinde 2012, waarbij vooral de uitwedstrijd op Aalst een blijver is in de geest van de supporters.

Het jaar was nog maar net begonnen of fiere Tony en Hilda mochten Ferre verwelkomen als kleinkind. Met echte Gravelo-boy als papa, is het slechts enkele jaren wachten op nieuw talent op onze velden… Onze andere Ferre mocht met een blindedarmontsteking dan weer naar het ziekenhuis.

Gravelo bleef zijn matchen winnen en bleef zo autoritair aan de leiding, maar de last om daar bovenaan te staan begon soms wat te wegen (stress!).  Thuis werd er een steekje gelaten tegen Meldert, maar de topper tegen ESJ werd met een grote Michiel-show, ondersteund door een stevige geheel, mooi binnengehaald!  Ook bij de reserven werd een perfect parcours afgelegd met een titel in twee bedrijven als gevolg..  De festiviteiten rond de twee titels bezette onze agenda gedurende de volledige maand april.

IMGP7226

We kregen de nodige waardering van buitenaf en als toetje werden we uitgenodigd op TVL.  Hanne vult haar belofte in door regelmatig in wit-groene kleuren het nieuws te presenteren op één ;-)!

Hanne

Einde mei was er nog het jeugdtornooi met meer dan 70 enthousiaste jeugdploegen en entourage, mooi in banen geleid door Herman met de overweldigende steun van vrijwilligers die vanuit alle hoeken hun steun boden.

Ondertussen waren de voorbereidingen voor het volgende seizoen reeds aangevat: de kern werd uitgebreid met kwalitatieve spelers en dit zootje ongeregeld vertrok op voorbereiding einde juli, naar Gent.  Ervaren Sam kwam terug naar zijn nest, Kris kwam de ploeg vervoegen, en dan een aantal jongeren die hun kwaliteiten kwamen tentoon spreiden.  We hadden immers Bart in schoonheid het einde van zijn carrière moeten vieren.

Bart

De voorbereiding was succesvol, met de Beker van Gingelom als eerste prijs, gevolgd door een zeer mooi parcours in de Beker van het Gewest.  Dit liet al vermoeden dat de ploeg er klaar voor was om ook in derde provinciale hun mannetje te staan..

ploegfoto

De start van de competitie was lastig met 1/6 tegen Heers en Vr. Zolder, maar Gravelo zette dan een mooie reeks van 10 (!) overwinningen op rij neer, waarbij een mini-reeks van 6 wedstrijden zonder een tegendoelpunt, waardoor Gravelo de eerste periodetitel meegraaide!  Sindsdien staan onze jongens op de eerste plaats en de tegenstanders beginnen op een andere manier tegen ons te spelen uit respect voor deze positie, maar vooral onze manier van voetballen!

Het mosselfeest was een succes en iedereen herinnert zich de match op Ham die zorgde voor feest op twee fronten.  Naar het einde van het jaar toe kwamen de topwedstrijden snel na elkaar, maar steeds wist RDK zich goed te verweren, waarbij de prachtprestaties thuis tegen Spalbeek en op Vrijheid Zolder.  We haalden dus ook de herfsttitel binnen en gaan de korte winterstop in met een voorsprong van 3 punten.  Hier houdt het verhaal natuurlijk niet op, want onze jongens willen zich ook bewijzen in 2014!

De reserven staan ook op een mooie 4de plaats wat nogmaals bewijst dat we in de breedte veel kwaliteit hebben.  Mooi waren dan ook de bijdragen van de invallers die in enkele wedstrijden van groot belang waren (Niels, Hans, Ferre,…) om het zaakje vooraan af te maken.  Yannick haalde weerom de TVL-studio.  De jeugdploegen bewezen ook uit het goede hout gesneden te zijn en dit dankzij het intensieve werk van de trainers.  De vrouwen speelden enkele matchen en zijn vertrokken om een rol van betekenis te spelen, maar vooral veel plezier te beleven aan het spelletje!

Voor het jaar om is stonden er nog enkele zaken op de agenda: afwerken van vloer in onze veranda, voorbereiding van onze kern naar het volgende seizoen toe met nadruk op behoud van de huidige spelers die bewezen hebben dat ze een hoger niveau aan zouden kunnen.  De ZVK Boca’s Borlo met Michiel, Kris, Niels, Ruben, Ferre, Kim en coach Thomas haalden nog een hoogstaand tornooi in Heers binnen om zo het jaar in schoonheid te beëindigen.  Of toch niet: op 30.12.2013 spelen een selectie van veteranen tegen een selectie van senioren in de sporthal van Montenaken om het jaar in schoonheid te beëindigen.

Wat een jaar, 2013, om niet snel te vergeten, maar vooral een motivatie om deze ingeslagen weg verder te volgen: vooreerst sportieve ambities van een gezonde club, de jeugdwerking en verdere uitbouw van ploegen, het merk Gravelo meer bekend te maken en vooral de prachtige sfeer en verbondenheid tussen mensen bestendigen en zelfs uitdragen naar de buitenwereld toe.  Gravelo staat op de kaart en we mogen met zijn allen fier zijn op elkeen zijn bijdrage hiertoe!

We wensen alle leden, supporters, sympathisanten, vrijwilligers en sponsors een voorspoedig 2014!

RDK Gravelo.

Reacties zijn gesloten.